3ïžâƒŁ -JAKOINEN OHJELMA

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sasu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: đŸ”„ 3-JAKOINEN TREENIOHJELMA – TASAPAINOA JA TEHOKKUUTTA đŸ”„

Meta description: Koko kropan kehitykseen suunniteltu treenijako, joka jakaa lihasryhmÀt kolmeen tehokkaaseen harjoituskertaan viikossa.

Mielenkiintoista... Jos nuo sarjat olisivat loppuun vedettyjÀ, niin maksimit asettuisivat molemmissa aika lailla siihen haarukkaan, jonka kerroit. Jos maksimit ovat arvioita, niin ne voivat tietty heittÀÀ. Kuinka tiukkoja nuo sarjasi ovat ja millaista sarjamÀÀrÀÀ teet?

NÀiden kysymysten trarkoituksena ei sitten ole millÀÀn lailla arvostella treenejÀsi tai treenaustapaasi, vaan mua vain kiinnostaa, millÀ evÀillÀ kukaan jaksaa noin tiheÀÀ treenitahtia pitÀÀ yllÀ. Yleinen konsensus kun on, ettÀ kovaa treenaamalla se ei normaali-ihmiseltÀ kertakaikkiaan onnistu ilman, ettÀ paikat ovat muutamassa viikossa tukossa tai hajalla.

YleensÀ sarjat on melko tiukkoja, mutta esim. tÀnÀÀn mavea tehdessÀ tein ensin lÀmmittelyt 70kg ja 100kg ja sen jÀlkeen 120kg 2x6 ja 125kg 2x5 ja kun sitte tein vielÀ loppuun sarjan 100kg niin jaksoin tehdÀ vielÀ toiston enemmÀn kuin lÀmmittelyissÀ.

Sen verran vois vielÀ kertoa treenitaustasta, ettÀ tykkÀÀn rÀÀkÀtÀ itteni todella puhki salilla ja oon treenannu nyt parisen vuotta niiin, ettÀ palautukset on ollu 40-60 sekuntia. YritÀn myös pitÀÀ kiinni siitÀ, ettÀ cooperin testin tulos ei lipsuis sinne 3100m alle minkÀ ylitin viimein kesÀkuussa. En oo mikÀÀn kovin iso kaveri, mutta omasta mielestÀ voimatasot on nousseet mukavasti tÀllÀ tavalla millÀ treenaan. TiedÀn, ettÀ se ei ehkÀ oo maailman parhain tapa treenata ja sen takia oonkin nyt tÀssÀ kysymÀssÀ vÀhÀn neuvoa, ettÀ miten mun kannattaa treenata saadakseni vÀhÀn lihasmassaa lisÀÀ menettÀmÀttÀ mun hyvÀÀ fyysistÀ kuntoa.

Sen verran vois vielÀ kertoa treenitaustasta, ettÀ tykkÀÀn rÀÀkÀtÀ itteni todella puhki salilla ja oon treenannu nyt parisen vuotta niiin, ettÀ palautukset on ollu 40-60 sekuntia. YritÀn myös pitÀÀ kiinni siitÀ, ettÀ cooperin testin tulos ei lipsuis sinne 3100m alle minkÀ ylitin viimein kesÀkuussa. En oo mikÀÀn kovin iso kaveri, mutta omasta mielestÀ voimatasot on nousseet mukavasti tÀllÀ tavalla millÀ treenaan. TiedÀn, ettÀ se ei ehkÀ oo maailman parhain tapa treenata ja sen takia oonkin nyt tÀssÀ kysymÀssÀ vÀhÀn neuvoa, ettÀ miten mun kannattaa treenata saadakseni vÀhÀn lihasmassaa lisÀÀ menettÀmÀttÀ mun hyvÀÀ fyysistÀ kuntoa.

Ilmeisesti olet urheillut paljon ja sulla on hyvÀ pohjakunto, jolloin olet saanut kroppasi totutettua jatkuvaan treenitahtiin (jos siis ymmÀrsin oikein, ettÀ vedÀt tuon 6 treenin kierron lÀpi viikossa?). Omapainoosi nÀhden treenipainosi ovat jo nyt ihan mukavat.

Uskallan silti veikata, ettÀ harventamalla treenit neljÀÀn kertaan viikossa ja ehkÀ treenejÀkin vÀhÀn tiivistÀmÀllÀ pÀÀsisit pian kÀsiksi isompiin rautoihin kehon saadessa enemmÀn lepoa ja samalla se massan kasvatuskin voisi helpottua, kun keho ei kÀvisi ylikierroksilla jatkuvasti liikkumisesta. Mutta jos nykyinen tyyli toimii, niin ei kukaan kiellÀ jatkamasta samaan malliin, itsehÀn sen parhaiten tunnet. SiinÀkin tapauksessa kannattaa jako miettiÀ vÀhÀn uusiksi, kuten marde sanoi.

Ilmeisesti olet urheillut paljon ja sulla on hyvÀ pohjakunto, jolloin olet saanut kroppasi totutettua jatkuvaan treenitahtiin (jos siis ymmÀrsin oikein, ettÀ vedÀt tuon 6 treenin kierron lÀpi viikossa?). Omapainoosi nÀhden treenipainosi ovat jo nyt ihan mukavat.

Uskallan silti veikata, ettÀ harventamalla treenit neljÀÀn kertaan viikossa ja ehkÀ treenejÀkin vÀhÀn tiivistÀmÀllÀ pÀÀsisit pian kÀsiksi isompiin rautoihin kehon saadessa enemmÀn lepoa ja samalla se massan kasvatuskin voisi helpottua, kun keho ei kÀvisi ylikierroksilla jatkuvasti liikkumisesta. Mutta jos nykyinen tyyli toimii, niin ei kukaan kiellÀ jatkamasta samaan malliin, itsehÀn sen parhaiten tunnet. SiinÀkin tapauksessa kannattaa jako miettiÀ vÀhÀn uusiksi, kuten marde sanoi.

Joo 6 kertaa oon tehnyt. Kiitos vinkeistÀ! TÀytyy kokeilla tuota treenikertojen harventamista ja kattoa millasia tuloksia sieltÀ alkaa tulla.

Joo 6 kertaa oon tehnyt. Kiitos vinkeistÀ! TÀytyy kokeilla tuota treenikertojen harventamista ja kattoa millasia tuloksia sieltÀ alkaa tulla.

ite vaihdoin 1-jakosen tuossa noin kuukaus sitten 3-jakoseks ja oon tehny 6 kertaa viikossa nyt kohta neljÀn viikon ajan, peilin mukaan tulosta on tullu enemmÀn kun koskaan aikasemmin ja sarjapainotkin nousee joka kerralla vaikka alotin aika tiukoilla sarjoilla.. Voi olla ettei tÀÀ systeemi toimi kauaa mutta aion kyllÀ ottaa ilon irti niin kauan kun toimii :puntti: Sitten kun kehitys stoppaa ni alan tekemÀÀn 2 on 1 off tyylillÀ tÀtÀ samaa 3-jakosta joka on:

1. rinta,olkapÀÀ,ojentaja, vatsa
2. selkÀ, hauis, takaolkapÀÀ, epÀkkÀÀt
3. reidet, pohkeet

Painoa on tullu nyt kuukauden sisÀÀn noin 3kg ja peili nÀyttÀÀ ettÀ rasva olis vÀhÀn hÀvinny :hyvÀ:

Viimeksi muokattu:
MitÀs mieltÀ tÀllaisesta ohjelmasta:

MA: Rinta ja selkÀ
-Penkki 4x6
-Vinopenkki 3x10
-Ristitalja 3x10
-Leuanveto leveÀllÀ otteella 3xMax
-Kulmasoutu kÀsipainoilla 3x10
-YlÀtalja 3x10

TI: Hauis ja ojentajat
-Leuanveto kapealla otteella 3x10 (ehkÀ lisÀpainoilla lyhyempÀÀ sarjaa?)
-HauiskÀÀntö tangolla 3x10
-Scotti 3x10
-Dippi 3xMax (ehkÀ myöskin lisÀpainoja?)
-Ranskalainen punnerrus 3x10
-Kapea penkki 3x10

TO: Jalat, olkapÀÀt
-Maastaveto 4x8
-Kyykky 4x10
-Pohkeet 3x10
-Pystypunnerrus tangolla 3x10
-Pystysoutu tangolla 3x10
-Viparit sivuille 3x10

PE: Rinta, hauis (kevyt)
-Vinopenkki 3x12
-Tasapenkki kp 3x12
-Vipunostot rinnalle 3x12
-HauiskÀÀntö levÀllÀ otteella 3x12
-Scotti leveÀllÀ otteella 3x12
-HauiskÀÀntöjÀ kÀsipainoilla 3x12

Tuo perjantain treeni on tuossa lÀhinnÀ siksi, ettÀ minulle ei tunnu riittÀvÀn vain yksi hauis-/rintatreeni viikossa. Nyt olen kuukauden tuota tehnyt ja ainakin massaa on tullut muutama kilo lisÀÀ ja painotkin nousseet. Ensi viikko tarkoitus pitÀÀ kevyenÀ.

Tai 4-jakoiseen? Ei tuo ainakaan 3-jakoinen ole.

Ettekö te oikeasti lue edellisiÀ posteja vai miksi aina vaan tulee nÀitÀ ihme sovelluksia?

Itse oon jo pari vuotta tehny hyvÀllÀ menestyksellÀ omaa 2+3 ohjelmaani, josta tykkÀÀn ihan sikana. Paras ohjelma ikinÀ.

1 Jalat, hauis, ojentaja 2 SelkÀ, rinta, olkapÀÀt, vatsa 3 Jalat, hauis 4 SelkÀ, ojentaja, vatsa 5 Rinta, olkapÀÀt, (pohje,hauis tai ojentajat ja ehkÀ vielÀ vatsa)

Ensin kahdessa viikossa keho lÀpi ja sitten kolmessa osassa. Varsinkin isoille lihasryhmille teen viikkoon kaksi aika erilaista treeniÀ. Usein kaksijakoisiin laitan paljon painoa ja teen vÀhÀn sarjoja ja kolmijakoisessa teen enemmÀn ja vÀhÀn pitempiÀ sarjoja.

Teen 3-5 treeniÀ viikossa. Tauon yritÀn laittaa aina kaksijakoisten vÀliin ja treenaan maksimissaan kolme pÀivÀÀ putkeen. Jos tiedÀn, ettÀ ehdin vetÀÀ vain kolme treeniÀ viikossa niin teen mieluummin kaikki kolme kaksijakoisia. Jos joskus tuntuu, ettÀ olen palautunut huonosti vaikka yötöiden takia niin saatan vetÀÀ kaksi kiertoa perÀkkÀin kolmijakoisesti.

Ihan sikakiva treenata noin kun kaikissa treeneissÀ on vaihtelua, yksikÀÀn treeni ei ole liian kova ja olen elÀmÀni kunnossa. Lopetan parin viikon pÀÀstÀ kevyen low-carb diettailun ja ajattelin koittaa ekaa kertaa pumppitreeniÀ tohon kolmijakoiseen osaan ainakin joka toinen kerta. VÀitÀn ottavani melkein 10kg tiukkaa lisÀlihaa vuoden aikana tÀllÀ ohjelmalla.

MitÀ tÀÀlÀ hc ÀijjÀt on mieltÀ seuraavanlaisesta jaosta
1.Rinta,ojentaja
2.SelkÀ,hauis
3.Jalat,olkapÀÀt

3-4 kertaa viikkoon vÀhÀ sen mukaan miltÀ tuntuu. kauhia vaikeen tuntusta löytÀÀ optimaalinen jako kun aikasemmin tullu vaan 2 ja 4 jakosia hinkkailtua. Kannattasko tossakin vaihtaa viÀ 2 ja 3 reenin paikkaa et sais olkaimet enemmÀn lepoo seuraavaan rinta pÀivÀÀn? korjailkaa ja kommentoikaa! :)

3-jakoista alottelemassa!

Oon aika noviisi vielÀ tÀs salihommas, mut nyt olis tarkotuksen lÀhtee 3x viikossa vetÀmÀÀn jotain tÀn tyylistÀ sarjaa. Oon ottanu tohon noita liikkeitÀ, mutta voisko joku vÀhÀn helppiÀ ettÀ mitÀ
kannattais lisÀtÀ listaan tai ottaa pois. Myös siitÀ ettÀ missÀ jÀrjestyksessÀ ne kannattais tehÀ. Voisko joku auttaa vielÀ noissa sarjojen pituuksissa suurinpiirtein.

RintÀ & selkÀ

1. Penkki
2. Mave
3. Kulmasoutu
4. Leuat
5. Vinopenkki
6. Dumbell Fly
7. SelÀn ojennus penkissÀ
8. YlÀtalja

Jalat & vatsat:

1. VenÀlÀinen kierto
2. Vatsapenkki
3. VoimapyörÀ
4. Staattinen pito
5. Pohjelaite
6. JalkaprÀssi
7. SJMV
8. Reisiojentajat
9. Reisikoukistajat

KÀdet & olkapÀÀt

1. HauiskÀÀntö
2. Kapea penkki
3. Dippi
4. Alatalja
5. Pystysoutu

Kiitos ja kumarrus jo etukÀteen! :worship:

edit. sit vielÀ ruokavaliosta (tiedÀn vÀÀrÀ topic) eli perjaatteessa pitÀiskö saada paljon proteiinia? VÀhÀn kuitua? Voisko jokun mÀÀrittÀÀ sen pÀÀpiirteisesti :)

kun treenaatte kahta eri lihasryhmÀÀ, sanotaan nyt vaikka ne hauis ja rinta niin treenaatteko.
Esim:
rinta *3
rinta *3
rinta *3
hauis *3
hauis *3
hauis *3

vai

rinta *3
hauis *3
rinta *3
hauis *3
rinta *3
hauis *3

kun treenaatte kahta eri lihasryhmÀÀ, sanotaan nyt vaikka ne hauis ja rinta niin treenaatteko.
Esim: ...

jos olet :david:, niin ensimmÀisenÀ pÀivÀnÀ ekalla vaihtoeholla ja sitten toisena pÀivÀnÀ toisella.
Jos taas et ole :david: niin pÀÀsÀÀntöisesti itse treenaisin ekalla vaihtoehdolla

Oon aika noviisi vielÀ tÀs salihommas, mut nyt olis tarkotuksen lÀhtee 3x viikossa vetÀmÀÀn jotain tÀn tyylistÀ sarjaa. Oon ottanu tohon noita liikkeitÀ, mutta voisko joku vÀhÀn helppiÀ ettÀ mitÀ
kannattais lisÀtÀ listaan tai ottaa pois. Myös siitÀ ettÀ missÀ jÀrjestyksessÀ ne kannattais tehÀ. Voisko joku auttaa vielÀ noissa sarjojen pituuksissa suurinpiirtein.

RintÀ & selkÀ

1. Penkki
2. Mave
3. Kulmasoutu
4. Leuat
5. Vinopenkki
6. Dumbell Fly
8. YlÀtalja

Jalat & vatsat:

1. VenÀlÀinen kierto
2. Vatsapenkki
3. VoimapyörÀ
4. Staattinen pito
5. Pohjelaite
6. JalkaprÀssi
7. SJMV
8. Reisiojentajat
9. Reisikoukistajat

KÀdet & olkapÀÀt

1. HauiskÀÀntö
2. Kapea penkki
3. Dippi
4. Alatalja
5. Pystysoutu

Kiitos ja kumarrus jo etukÀteen! :worship:

edit. sit vielÀ ruokavaliosta (tiedÀn vÀÀrÀ topic) eli perjaatteessa pitÀiskö saada paljon proteiinia? VÀhÀn kuitua? Voisko jokun mÀÀrittÀÀ sen pÀÀpiirteisesti :)

Minuakin kiinnostaisi vastaavanlainen sarja, mutta olisi mukava saada vielÀ kovan konkarin jÀmÀkkÀ mielipide tuosta sarjasta :pano:

RintÀ & selkÀ

1. Penkki
2. Mave
3. Kulmasoutu
4. Leuat
5. Vinopenkki
6. Dumbell Fly
8. YlÀtalja

Jalat & vatsat:

1. VenÀlÀinen kierto
2. Vatsapenkki
3. VoimapyörÀ
4. Staattinen pito
5. Pohjelaite
6. JalkaprÀssi
7. SJMV
8. Reisiojentajat
9. Reisikoukistajat

KÀdet & olkapÀÀt

1. HauiskÀÀntö
2. Kapea penkki
3. Dippi
4. Alatalja
5. Pystysoutu

Kiitos ja kumarrus jo etukÀteen!

edit. sit vielÀ ruokavaliosta (tiedÀn vÀÀrÀ topic) eli perjaatteessa pitÀiskö saada paljon proteiinia? VÀhÀn kuitua? Voisko jokun mÀÀrittÀÀ sen pÀÀpiirteisesti

----------------

Nostetaas tÀtÀ sit, kun hc ÀijÀt ei oo viel noteerannu :(

RintÀ & selkÀ

1. Penkki
2. Mave
3. Kulmasoutu
4. Leuat
5. Vinopenkki
6. Dumbell Fly
8. YlÀtalja

Jalat & vatsat:

1. VenÀlÀinen kierto
2. Vatsapenkki
3. VoimapyörÀ
4. Staattinen pito
5. Pohjelaite
6. JalkaprÀssi
7. SJMV
8. Reisiojentajat
9. Reisikoukistajat

KÀdet & olkapÀÀt

1. HauiskÀÀntö
2. Kapea penkki
3. Dippi
4. Alatalja
5. Pystysoutu

Kiitos ja kumarrus jo etukÀteen!

edit. sit vielÀ ruokavaliosta (tiedÀn vÀÀrÀ topic) eli perjaatteessa pitÀiskö saada paljon proteiinia? VÀhÀn kuitua? Voisko jokun mÀÀrittÀÀ sen pÀÀpiirteisesti

----------------

Nostetaas tÀtÀ sit, kun hc ÀijÀt ei oo viel noteerannu :(

HC-ÀijÀ en oo mut enköhÀn mÀ jotain tiedÀ. :)

Jako on ihan hyvÀ mutta ei mieluiten perÀkkÀisinÀ pÀivinÀ. Raskaat liikkeet ensimmÀisinÀ ja sitten vasta vitkutuspumppailut loppuun.

Rinta & selkÀ.

MaVe 5x5
Leuat 4x
Kulmasoutu 4x
Joku selkÀliikke esim. toi ylÀtalja/alatalja tms. SelkÀliikkeitÀ on monia. 2-4x sitÀ.

Sitten rinta.

Penkkipunnerrus kÀsipainoin/tangolla 4x
Vinopenkkipunnerrus kÀsipainoin/tangolla 4x
Joku eristÀvÀ liike rinnalle vaikka toi dumbbell flyessit. 4x tÀtÀkin.

Noita selÀnojennuksia et tarvii enÀÀ jos teet maastavedon.

Jalat & vatsat. Jos kyykky onnistuu niin tee sitÀ mielummin kuin jalkaprÀssiÀ.

Kyykky/jalkaprÀssi/ hack-kyykky 5x
SJMV 5x
Kyykyn onnistuessa joku muu raskas etureisiliike esim. jalkaprÀssi 4x.
Etureidenojennus 2-3x
Takareidenkoukistus 2-3x

Vatsat 6x

KÀdet & olkapÀÀt. Tiedoks ettÀ alatalja on selkÀliike.

Pystypunnerrus kp/tanko 4x
Pystysoutu/ vipunostot sivulle kp. 4x

Kapea penkki/ dippi 4x
Joku eristÀvÀ liike ojentajille esim. ojentajapunnerrus taljassa 2-3x.

HauiskÀÀntö kp/ tk. 4x
Vapaa hauisliike esim. jossain laitteessa/taljassa/ scotissa 2-3x.

Tuossa on nyt tommonen "perusohjelma." Suosittelen mielummin vapaita painoja kuin laitteita/ taljoja.
ToistomÀÀriÀ ja liikkeiden suoritusjÀrjestystÀ vaihtele joka treenissÀ/ silloin tÀllöin.

Proteiinia sun pitÀs saada 2-3g per pÀivÀ kertaa oma paino. Esim. jos painat 70 kg, niin sun pitÀs saada proteiinia pÀivittÀin 140-210g. Ravintopuolella enemmÀn asiaa ruokailuista.

Jos motivaatiota löytyy lajia kohtaan niin lue pakkotoistoa niin viisastut ja opit treenaamaan ja syömÀÀn oikein. Itsekkin oon oppinut aika paljon lukemalla tÀtÀ foorumia. :thumbs:

Miksi MaVea 5x ja yleensÀ muitakin 4 x...ja vielÀ vatsaakin 6x?
Kaksi kovaa sarjaa riittÀÀ. Rinnalle riittÀÀ kaksi liikettÀ aivan hyvin.
Kyykyn/prÀssin/hackin jÀlkeen ei tarvitse enÀÀ toista raskasta etureisiliikettÀ.

OlkapÀille esim.
-Punnerrus edestÀ
-vipunostot sivulle
-viparit kulmassa

Kiitos tosi paljon Mjölk ja Battle!
Oon ite ajatellu just, ettÀ vetÀÀ aina 2-3 kovaa sarjaa, vÀhÀnkuin Battle sanoi. Ja treenipÀivinÀ olis aina ma-ke-pe tai ti-to-la/su. Mut muokkaan ton listan nyt itelle hyvÀks ja eikun treenaamaan ->

Kiitos vielÀ:worship:

edit. VielÀ siitÀ, kuinka kauan tauot saa sarjojen vÀlillÀ olla? :D

edit. VielÀ siitÀ, kuinka kauan tauot saa sarjojen vÀlillÀ olla? :D

Riippuu tottakai liikkeestÀ.

Raskaimmissa ( esim. mave, kyykky, penkki) pitÀisin 2-3min tauot.
Pienemmille lihaksille ( esim. hauis, ojentaja, vatsat) vÀhÀn lyhyempÀÀ. Noin 1-2min.

TÀmÀ siksi ettÀ luonnollisesti kyykkysarjasta palautuminen ottaa vÀhÀn enemmÀn aikaa kuin vastaavasti hauiskÀÀnnöstÀ...

MielipidettÀ seuraavasta ohjelmasta.

Teen kolme sarjaa jokaisessa liikkeessÀ. Tavoitteena on tehdÀ 12,10 ja 8 toistoa (painot esim. penkissÀ 50, 60 ja 70). Aina kun saan viimeisellÀ sarjalla 12 toistoa, nostan painoja. Eli esim. 12, 10, 10 -> 12, 10, 12 -> painojen nosto, 12, 10, 8. En ole varma kuinka raskaita noiden sarjojen pitÀisi olla (viimeisellÀ teen loppuun asti), mutta ne kaksi ensimmÀistÀ olen pitÀny aika kevyinÀ. Esim. penkissÀ 12x50kg ja 10x60kg on aika kevyttÀ, mutta 70kg:llÀ tulee tehtyÀ sitten loppuun asti. Aika tyytyvÀinen olen ollut, mitÀ nyt selkÀ ja haba ei tunnu olevan kipeitÀ seuraavana pÀivÀnÀ, vaikka kunnon poltteen molempiin saankin treenissÀ (Haba ei tunnu kyllÀ koskaan kehittyvÀn, mutta ei kyynelehditÀ sitÀ. PitÀis varmaan vaihdella toistojen mÀÀriÀ). Kiinnostais tietÀÀ, ettÀ onko kaksi kovaa sarjaa riittÀvÀsti yhdelle lihakselle kerran viikossa treenatessa? Toisaalta harrastan myös itsepuolustusta (2x viikossa) ja uimista/juoksemista kerran viikossa .

1.

Rinta:
Penkki
Vipunostot maaten

OlkapÀÀt:
Vipunostot taakse
Vipunostot

Ojentajat:
YlÀtaljassa narulla
Ranskalainen punnerrus

2.

SelkÀ:
Pullover (http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/40443-pullover-leveaen-selaen-salaisuus/)
Alatalja
YlÀtalja

Hauis:
KĂ€sipainot
Scottitangolla seisten

3.

Jalat:
Takakyykky
Reidenkoukistus
Reidenojennus
Pohkeet koneessa

+ vatsat ja niskat lisÀttynÀ treeniin riippuen pÀivÀstÀ.

MitÀ mieltÀ tÀllÀisestÀ jaottelusta:

1.Reiden etu- ja takaosa, pohkeet
2. Rinta, olkapÀÀt, epÀkkÀÀt
3. SelkÀ, hauis, kyynÀrvarret, ojentajat, vatsa

Back
Ylös Bottom