Juokseminen

Viestiketju osiossa 'Aerobinen harjoittelu' , aloittaja Tompsu18, 15.7.2012.

  1. VTG

    VTG

    Liittynyt:
    6.7.2007
    Viestejä:
    628
    Likes Received:
    0
    Onkos palstan kilpajuoksijoilla vinkkejä aloittevalle tulevaa kisaa varten? 2.6 olisi 15km-kisa ja nyt olen ollut kipenä kaksi kahden viikon jaksoa niin, että kerkesin juosta vain viikon välissä. Nyt olen voinut juosta taas 2,5 viikkoa ja vielä olisi kaksi viikkoa kisaan.

    Viime viikolla juoksin neljä lenkkiä: Maanantaina vetoja, keskiviikkona reipasvauhtinen kymppi, lauantaina kevyt 7km ja sunnuntaina kevyt 15km. Vaikka tuntuma alkaa tulla takaisin ja jonkilainen kulku juoksuu niin mietin, että onko suositeltavaa vetää kolman reipas viikko putkeen niin, että juoksen taas 35-40km/viikko ja la/su vika pitkis, sitten viimeisellä viikolla ihan vain palauttelua ja joku 5km hölkkä? Vai tulisiko juoksemista keventää ja tulevalla viikolla, jotta paras saataisiin irti kisassa? Aikaisemmin rytmitys on ollut 2 viikkoa kovaa ja kolmas kevyt. Olisin myös halunnut ennen kisaa juosta kisamatkan vähän reippaammin testatakseni vauhdin jakamista. Näiden jälkeen juoksu jatkuu melko samanlaisena kohti loppukesän puolimaratonia.
     
  2. Diryan

    Diryan

    Liittynyt:
    20.5.2010
    Viestejä:
    618
    Likes Received:
    37
    Oon koko kesän treenannut 15.9 puolmaratonia varten. Tällä viikolla piti vielä juosta vikat kohtuu kovat lenkit mutta jostain syystä en oo päässyt kilometria pitemmälle. Viime viikolla vedin reippaan 16 kilsasen ja nyt jo kilometrin kohdilla pohkeet menee nii hapoille ettei meinaa pystyä kävelemään. Onkos muilla samanlaisia kokemuksia? Ei oo jalat mitenkää tukkosen tuntuset..
     
  3. Marinaadi

    Marinaadi

    Liittynyt:
    3.7.2007
    Viestejä:
    1 288
    Likes Received:
    153
    No mites meni Diryanilla? Itsellä oli vielä keväällä myöskin tuo 15.9 tavoitteena, mutta acl- vammat pitivät poissa juoksemisesta koko kesän. Ens vuonna sitten..!
     
  4. Diryan

    Diryan

    Liittynyt:
    20.5.2010
    Viestejä:
    618
    Likes Received:
    37
    Pidin lepoa 2 vkoa kokonaan juoksusta ni maalii tultii. 2:23 oli aika. Tyytyväinen olen ku tosiaa en oo ennen tätä kesää yli 10 kilsaa juossut ja sitäkään en oo muutamaan vuoteen tehnty. Nyt pitää koittaa pitää vaan saavutettua kuntoa yllä talven ajan ja koittaa ens vuonna vähä hohdokkaampaa aikaa.
     
    Marinaadi tykkää tästä.
  5. Pakkotoistaja

    Pakkotoistaja

    Liittynyt:
    28.2.2003
    Viestejä:
    10
    Likes Received:
    0
    Onkos täällä muita juoksijoita, joilla on ongelmia runsaan limanerityksen kanssa? Olen kävellyt nenäliinat taskuissa jo ihan kakarasta asti. Syödessä ja liikkuessa alkaa aina aktiivisempi tuhistelu ja muutenkin joutuu niistämään aina välillä. Vasomotorisesta nuhasta puhuvat, mutta minulla ei kyllä esiinny tuota aivastelua. Juoksulenkeillä nenästä saa ampua koko ajan limaa ulos ja myös keuhkoihin kerääntyy limaa jonkin verran, joten vähän väliä joutuu puhaltamaan voimakkaammin, jotta myös sieltä saisi tavarat ulos. Tuntuu että limaisuus vaikuttaa olennaisesti suorituskykyyni. Jaloissa ei koskaan tunnu mitään rasitusta juoksulenkeillä, mutta keuhkoissa tuntuu sitäkin pahemmalta, jos vedän tietyn rajan yli rasittavuuden. Tulee elettyä terveellisesti ja mitään astmoja ei ole. Olen kyllä inhalaatiolääkettä testannut ennen rasitusta, mutta mitään hyötyä siitä ei kyllä ole. Hengityskokeissa ei ole mitään ihmeellistä ilmennyt. Ulospäin puhallus näyttää kovia lukemia, mutta tuntuu että sisäänpäin hengityksessä on jotain outoa isoilla sykkeillä mentäessä. Ilma menee vaikeasti sisään ja hengitys alkaa törisemään. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan että miten tällaisesta pääsee eroon.
     
  6. Crrc

    Crrc

    Ikä:
    30
    Liittynyt:
    11.3.2008
    Viestejä:
    6 318
    Likes Received:
    111
    Niin mitäs noi isot sykkeet nyt käytännössä tarkoittaa? Kyllähän se jos mennään rajoissa tarpeeksi korkealla tarpeeksi nopeasti niin keuhkot loppuu kesken ennen jalkoja. Mutta jos toistat ton 10 kertaa niin sitten huomaat että kyllä ne jalatkin menee hapoille.
    Mitä tulee astmaan niin jos hengityskokeessa (spirometria) on kaikki ollut ok niin tuskin astmasta on kyse. Itellä oli vähän samat oireet ku sulla mutta spirometriassa käyrä oli vähän mitä sattuu niin lääkäri pistä 2kk hoitavan lääkkeen kuurille ja sen jälkeen uudestaan spirometria. Tämän jälkeen sitten lääkäri sano että nyt se näyttää normaalilta ja sen jälkeen onkin hengitelty noita astmalääkkeitä päivittäin.
    Mutta olennaista olis tietää millasilla sykkeillä juokset ja mitkä ne omat rajat on. Kyllähän toi että jaloissa ei tunnu mitään mutta keuhkoissa tuntuu viittaa vähän siihen että juokset liian kovaa omaan kuntoon nähden.
     
  7. Ramaya

    Ramaya

    Liittynyt:
    5.9.2012
    Viestejä:
    19
    Likes Received:
    0
    Onkohan muilla ollut ongelmia kantapään ja päkiän välillä olevan kivun kanssa? Eli onko tuo nyt sitten tuo jalkaholvi (se kaari jalan sisäpuolella kantapään ja päkiän välillä) joka alkoi tuossa 1,5 viikkoa sitten oireilemaan. Hieman turvoksissakin siitä pieneltä alueelta. Kipua se ei suoranaisesti ole mutta sellainen pieni kipu ja venyttämisen/repeämisen tunne siinä on. Itse diagnosoin sen mahdolliseksi jalkapohjan jännekalvon tulehdukseksi. Olen nyt antanut olla rauhassa salikäyntejä lukuunottamatta, mutta tuntuisi paranevan hyvin hitaasti. Onko tuohon hyviä vinkkejä? Venytyksiä, painonpudotusta ja parempi jalkineita netin mukaan suosittiin. Nuo pitäisi kuitenkin painoa lukuunottamatta olla kaikki kunnossa.Turhauttaa vaan kun muutaman vuoden tauon jälkeen kerkesi 3kk käymään säännöllisesti lenkillä ja tuntui kulkevankin ihan ok.
     
  8. JOSE-82

    JOSE-82

    Liittynyt:
    20.5.2006
    Viestejä:
    275
    Likes Received:
    72
    Sukupuoli:
    Mies
    Ramaya: Pyörittele golf-pallolla lattiaa vasten jalkapohjia. Mulla ainakin auttaa.
     
  9. Ville_

    Ville_

    Liittynyt:
    14.2.2014
    Viestejä:
    8
    Likes Received:
    0
    Itsellä oli juurikin kyseinen vaiva (jalkapohjan jännekalvon tulehdus) seurana noin vuoden ajan. Alkoi pohkeen jumittamisella (n. 2 vkoa), jonka jälkeen perkelöityi ja kipu yltyi sellaiseksi, että ihan jo kävelykin sattui. Myös heikkoutta ilmeni mm. siten, etten pystynyt nousemaan oikealla jalalla päkiän varaan seisomaan. Kireys oli aamulla pahimmillaan.

    Fyssari hieroi pohkeen auki ja määräsi venytyksiä sekä jalkapohjalle, että koko oikealle jalalle, minkä jälkeen vaiva alkoi pikkuhiljaa helpottamaan, mutta täysin oireettomaksi jalan sain tosiaan vasta vajaan vuoden päästä oireiden alkamisesta johtuen osittain jatkuvasta rasituksesta.

    Eli neuvona sanoisin, että käy näyttämässä kinttuasi urheilulääkärille / jollekin muulle osaavalle ja anna sen parantua nyt talvella kaikessa rauhassa. Vaiva on yleinen juoksijoilla ja lisää tietoa löytyy, kun laitat hakuun platar fasciitis. Ja toki on mahdollista, että kyse on eri vaivasta ja puhun nyt läpiä päähäni :rolleyes:
     

Jaa tämä sivu