Olen treenannut nyt syksyn 2004 ja kevään 2005 4-jakoisella ohjelmalla seuraavasti:
1. Rinta + Olkapäät
2. Selkä + Vatsat
3. Kädet
4. Jalat
Vuoden aikana olen vaihdellut liikkeitä jonkun verran, mutta runko on pysynyt pääosin samana. Nyt keväällä kehitys ei ole ollut ihan toivotulla tasolla ja ajattelin hakea uutta nousua vaihtamalla treenien jaksotusta. Ravintopuolen olen hoitanut ihan kohtuulliseen kuntoon pakkikselta saatujen tietojen perusteella
Aikaisempien keskustelujen ja omien suosikkiliikkeiden pohjalta kokosin seuraavan ohjelman. Ohjelma on 2-jakoinen, mutta erilaisia treenipäivä on 4 liikkeiden vaihtelun takia. Ensimmäisenä päivänä treenataan rinta, olkapäät, ojentajat, etureidet ja vatsat. Toisena päivänä treenataan selkä, takareidet, pohkeet, hauis ja frokut.
Tässä suunnittelemani ohjelma :D
1. Päivä
Penkkipunnerrus 3x6
Vinopenkki 3x10
Ranskalainen punnerrus 3x12
Pystypunnerrus 3x10
Vipunostot sivulle 3x12
Kyykky 3x10
Reidenojennus 2x10
Istumaannousu lisäp. 3x25
Vatsat ylätaljassa 4x15
2. Päivä
Mave 3x6
Kapea ylätalja 3x10
Kulmasoutu kp 3x10
Reiden koukistus 3x10
Pohkeet istuen 3x15
Hauiskääntö Smith 3x12
Hauiskääntö kp 3x10
Rannerullaus myötäote 3x12
Rannerullaus vastaote 3x12
3. Päivä
Penkkipunnerrus kp 3x12
Negatiivinen penkki 2x12
Dippi 3xMax
Pystypunnerrus kp 3x10
Pystysoutu 3x10
Prässi 3x10
Reidenojennus 2x10
Istumaannousu lisäp. 3x25
Vatsat ylätaljassa 4x15
4. Päivä
SJMV 3x10
Pohkeet seisten 3x15
Ylätalja 3x10
Alatalja 3x10
Hauiskääntö tanko 3x10
Keskitetty hauiskääntö 3x12
Selän ojennus 3xMax
Rannerullaus myötäote 3x10
Rannerullaus vastaote 3x10
Pitkän flunssan takia en ole vielä päässyt aloittamaan ohjelmaa, joten ajattelin kysyä viisaammilta kommentteja ohjelmasta ja neuvoja 2-jakoisella treenaamisesta. Vaikuttaako tämä hyvältä 2-jakoiselta, jolla kannattaa lähteä hakemaan kasvua?
Kannattaako tässä 2-jakoisessa suunnitella eri treenit eri intensiteeteille, eli kannattaako aloittaa kaikki sarjat samoilla painoilla, joita käytin 4-jakoisessa? Vai olisiko ehkä parempi tehdä esim. joka toinen treeni kevyemmin vaikka siten, että kierron 2 ekaa treeniä ovat kovia ja 2 jälkimmäistä kevyempiä?
Entä kannattaisiko ottaa jotain muuta erityistä huomioon siirryttäessä 4-jakoisesta 2-jakoiseen?
Eniten haluaisin saada neuvoja 4 ja 2-jakoisella treenaamisen eroista, mutta kaikki kommentit ja kehitysehdotukset ovat toki tervetulleita